Ett Örebro för alla!
2006-10-04
  Ingen lösning för Örebros pendlare
Det senaste året har frågan om dåligt fungerande pendlingsmöjligheter diskuterats mycket i media. Inställda tåg och stora förseningar har varit vardagen för många av de som pendlar i Mälardalen. Cirka 800 örebroare har sitt arbete i Stockholm och många fler är beroende av goda kommunikationer med Stockholm och resten av Mälardalen.

I ivern över att hitta en ”politisk” lösning efter att stockholmarna sagt ja till trängselskatter har Högeralliansen presenterat en lösning som varken löser pendlarnas problem eller miljöfrågorna. Det är uppenbart att önskan att hitta riksdagsmajoriteter har varit överordnad medborgarnas behov och önskemål.

När beslutet om en ny järnvägstunnel i Stockholm kom, så innebar det för första gången att man presenterade en början på en lösning för hur tågtrafiken ska kunna passera Stockholm. De pendlare som reser med tågen idag är knappast imponerade av att den beslutade järnvägstunneln ersätts med en ny utredning och en statlig förhandlingsman.

En investering på 13 miljarder som skulle bidra till att lösa upp problemen för alla de som tågpendlar in mot Stockholm och som bidrar till en nationellt bättre tågtrafik byts ut, rakt av mot en ny bilväg. En järnvägsinvestering på 13 miljarder ersätts av en väginvestering på 19 miljarder, som dessutom ska betalas av trängselskatterna. Det ger varken mer pengar till infrastruktur i Stockholmsregionen eller bättre förutsättningar för Mälardalen.

Högeralliansen prioriterar inte miljöfrågor. Det stod klart redan innan valet. Men det förslag man lagt nu visar man det ännu tydligare. Ny vägar ska byggas på bekostnad av framtidssatsningar på järnvägstrafiken.
 
Comments:
Nu när borgarna tänker skrota citybanan (som dom själva varit med och belutat om) som skulle ha löst kapacitetsproblemen runt Stockholm så lär problemen bestå under ganska många år framöver. Hade dom byggt citybanan så skulle direkttågen till Arlanda-Uppsala från Örebro säkert kunnat återupptas igen. Dessa stoppades ju därför att kapacitetsproblemen runt stockholm gjorde att förseningarna på Svealandsbanan smittade av sig på Uppsalapendeln och tvärtom. tredje spåret i all ära men 3 spår ger inte samma kapacitet som 4 spår och det kommer säkert att bli många år av utretanden, överklaganden och domstolsrundor innan man kan börja bygga tredje spåret. Det är också ren skandal att man nu efter nästan 2 år inte har löst problemen med dubbeldäckarna. skall det ta 2 år att fixa trilskande dörrar?
 
Usch, det känns verkligen som ett bakslag vår miljö inte har råd med. Eller pendlarna för den delen... har haft problem de senaste gångerna jag rest och då åker jag bara någon gång ibland till våra Stockholmskunder...
 
Skicka en kommentar

<< Home

Min bilder
Namn:
Plats: Örebro, Örebro län, Sweden

Jonas Karlsson har uppdraget som kommunalråd med ansvar för Samhällsbyggnadsfrågor i Örebro kommun.

ARCHIVES
september 2005 / november 2005 / februari 2006 / mars 2006 / april 2006 / september 2006 / oktober 2006 / december 2006 /


Powered by Blogger