Regionalisera Länstrafiken
Kollektivtrafikens betydelse för att skapa större arbetsmarknadsregioner och regional tillväxt blir allt viktigare. Små orter har behov av goda kommunikationer med centralorternas arbetsmarknad för att ge bättre förutsättningar för kvarboende. Och centralorternas får bättre utvecklingsmöjligheter genom ett bättre utbud av arbetskraft.
För allt fler medborgare så får kommungränsen allt mindre betydelse. Vi bor i en kommun, jobbar i en annan och har ärenden till en tredje. Att bryta kommungränserna och skapa ett väl fungerande kollektivtrafiksystem över kommungränserna är en viktig framtidsfråga.
Om vi ska kunna skapa en effektiv kollektivtrafik behövs det en kraftfull beställare. Idag kräver många beslut mycket samråd med många parter. Men nu finns det en församling som har goda möjligheter att ta över den uppgiften.
När det nya regionförbundet bildades diskuterade möjligheten att flytta den regionala kollektivtrafiken till regionförbundet. Frågan föll på att en sådan lösning inte är möjlig med nuvarande lagstiftning. Dock har Skåne och Västra Götaland den möjligheten inom ramen för sin försökslagstiftning.
I Örebro län finns det traditioner att ligga långt framme i arbetet med att organisera kollektivtrafiken. Vi var först med att inrätta ett länstrafikbolag, vi var först med att skapa en länsfärdtjänst och vi borde vara tidigt ute med att göra den regionala kollektivtrafiken till en regional fråga.
Regionförbundet, länets kommuner och Örebro läns landsting borde ansöka hos regeringen att få flytta ansvaret för den regional kollektivtrafiken till det nya regionförbundet.