Ett Örebro för alla!
2006-03-31
  Det fungerade inte
Att avbryta försöket med gratis bussar var det enda möjliga beslutet efter de händelser som inträffat de senaste veckorna. I spåren av fria bussresor på kvällarna har sociala problem, fylla och vandalism flyttat in i bussarna. När vi tvingas sätta in vakter för att skydda "vanliga" resenärer och bussförare har det gått för långt.

Som ni ser av mina tidigare inlägg på bloggen har jag hela tiden varit motståndare till gratis buss. Mina invändningar har varit många, men i huvudsak principiella. Jag pratade visserligen om risken med värmestugor och otrygghet, men det vi ser nu är något helt annat. Jag tror inte någon, oavsett åsikt om nolltaxan, kunde förutspå omfattningen på problemen.

Jag tror inte att nolltaxan skapar de här problemen. Det här är problem som vi haft tidigare också. Nolltaxan har bara medfört att de flyttat in i bussen. Nu måste det fram förslag på hur vi hanterar dessa problem. Dessutom måste vi jobba på andra sätt för att stimulera kollektivtrafiken.
 
Comments:
Se bara till att dom nya betalsystemen t ex dom nya automaterna och mobilbetalningen är i drift innan ni avskaffar gratistaxan. Även turister som inte har ett förbetalt busskort måste kunna åka med.
 
De nya automaterna kommer att vara i drift innan nolltaxan avskaffas. Däremot kommer systemet med betalning via mobiltelefon att vara igång till hösten. Vi räknar dessutom med att utöka antalet försäljningsställen. Ett speciellt kort som gäller för två resor är under framtagande. Det ska gå att köpa på ett stort antal försäljningsställen.
 
Tydligen stämde inte Jonas karlssons svar på min fråga för nu är gratisbussarna avskaffade men automaterna är fortfarande övertäckta med blåa "platskepor" och går inte att använda. Varför var det så bråttom med att avskaffa gatistaxan att man inte såg till att automaterna kom i drift först? Hur länge skall vi behöva vänta innan automaterna fungerar?
 
Tyvärr har det uppkommit tekniska bekymmer med de nya automaterna. Programvaran i automaterna var felaktig. Det besked jag fick senast igår var att de ska börja fungera idag. Jag hoppas verkligen att så är fallet. Under tiden har jag givit ett tydligt besked till de som jobbar med kollektivtrafiken att ingen ska nekas att åka med bussen förrän vi löst de tekniska problemen.
 
Om ni inte slänger av någon. Hur gör ni då med folk som kliver på vid hållplatser som saknar automat? Det är ju trotts alla nya automater många gånger fler hållplatser som saknar automat än som har. Att gå till en hållplats som har automat funkar inte alltid. För det första är det på många ställen väldigt långt till automat t ex i Adolfsberg. För det andra så kan även en ganska kort promenad göra att man riskerar att missa bussen. Sen så undrar jag verkligen. Varför är riskerna för rån så myckte större på stadsbussarna än på länsbussarna. Länsbussarna kör ju genom stan dom också och där säljer dom biljetter och laddar tom. dyra kort kångt in på småtimmarna. Hur kan ni anse att det är okej att ladda länskort för 1300 kronor sena kvällar på vissa bussar samtidigt som man pga. rånrisken inte ens vågar sälja kontantbiljetter för 15 spänn på andra bussar som kör inom samma område?
 
Nu är ju automaterna igång. Då förväntas man att gå till en hållplats som har automat, eller ha köpt en biljett i förväg. Att det tar tid förväntas man ta ett eget ansvar för och planera för. Fler automater ska upp så fort som möjligt. Vi beräknar att med cirka 20 automater till kommer vi få en täckning som är acceptabel.

Vi har mig veterligen aldrig haft något rån på Landsortsbussarna. En möjlig förklaring är att de sällan har sin ändhållplats i utkanten av centralorten där faktiskt många av bussrånen ägt rum.
 
Skall dom som bor i Adolfsberg gå till en hållplats med automat. Då måste dom gå ända upp på stan. Inte en enda automat i Adolfsberg, däremot sätter man upp 2 nya automater på järntorget trotts att det redan fanns en biljettautomat där tidigare. Varför behöves det 3 där? En av dom kunde väl ha satts upp i Adolfsberg i stället?
 
Skicka en kommentar

<< Home

Min bilder
Namn:
Plats: Örebro, Örebro län, Sweden

Jonas Karlsson har uppdraget som kommunalråd med ansvar för Samhällsbyggnadsfrågor i Örebro kommun.

ARCHIVES
september 2005 / november 2005 / februari 2006 / mars 2006 / april 2006 / september 2006 / oktober 2006 / december 2006 /


Powered by Blogger