Ett Örebro för alla!
2006-02-14
  Idrott mot Idrott
Det har knappast ungått någon att hockeyn i Örebro vill bygga en nya arena. Bakom projektet står ett antal investerare som säger sig se en möjlighet att förbättra förutsättningarna för hockeyn i Örebro. Och inte ska det kosta kommunen en krona står det i hockeyns påkostade annons. Så långt kan det låta bra. Men vad har hockeyn egentligen erbjudit?

Det förslag som man presenterat innebär att att man vill köpa nuvarande hockeyarena för en krona. Det innebär en bokföringsmässig förlust kommunen. Man har förutsatt att man får köpa marken mellan Behrn arena och Österplan för en krona, senare justerat till femton miljoner kronor. Det betyder i parktiken att kommuen ska sälja mark till hockeyn så att de kan tjäna pengar som de i sin tur använder för att förbättra ishallen. I praktiken är marken kanske värd femton miljoner, så det är en plus minus nollaffär för kommunen. Hockyns förslag på nya arena innebär att bandyn måste flytta. Det betyder i sin tur att kommunen måste bygga en ny anläggning åt bandyn. En kostnad på kanske 40 miljoner kronor. Dessutom förutsätter hockeyn att man även fortsättningsvis ska få kommunala bidrag på samma nivå som kommunen ger idag. Om vi förutsätter att det betyder att andra intressenter långsiktigt får lika mycket tillgång till anläggningen som idag så är det ingen förändring.

Förslaget innebär alltså en kostnad för kommunen på 40 miljoner plus en bokföringsmässig förlust om vi säljer hockeyarenan och bandyplan för en krona. Det är ganska långt ifrån gratis. Dessutom förutsätter det att man flyttar på bandyn. Hur man har tänkt att finsiera en ny hockeyarena för mellan 200 miljoner och 300 miljoner kronor har man inte redovisat. Och om det är möjligt att bygga en sådan utan kommunala garantier eller för ett hockeylag som inte ännu spelar i elitserien har man inte redovisats ännu. Något särskilt ansvar för att bidra till en lösning för bandyn när man vill att deras verksamhet ska flytta anser man sig inte ha. På samma sätt vill man inte diskutera någon annan utformning av lösning eller byggnation än den man själva tagit fram.

Hockeyn ställer idritt mot idrott. Kommunen måste ta ett ansvar för helheten. Innan vi har en helhetslösning som kommer inget att hända. Om hockyn är angelägen om att åstadkomma en förändring, inte bara mediala utspel, borde man bidra till att lösa alla problem inte bara fokusera sina egna.
 
Comments:
Jag blev så lättad när jag läste i NA att du var skeptisk inför hockeyns idéer om att en svindyr arena inte kostar några skattepengar. Fortsätt med den skeptiska inställningen! Ställ kritiska frågor! Jag har en känsla av att en och annan inom kommunen inte ställde de kritiska frågorna när det gälle Eyravallens läktare...
 
Tack! Ingen skulle bli gladare än jag om vi kunde få en helt ny arena för både hockey och bandy, utan att det kostade oss något. Tyvärr är det ofta för bra för att vara sant om det låter för bra för att vara sant. Jag tänker fortsätta arbeta för nya arenor, men också granska vad förslagen verkligen innebär.
 
Jag förstod väl att det var nåt skumt när jag såg deras annons. Kanske får de tänka till lite... nu när bandylaget spelar i högsta serien är det kanske dags att uppvärdera dem? Varken hockeyn eller fotbollen håller ju till i högsta serien.
 
Är en sedan länge engagerad inom hockeyn i örebro jobbar även inom det fackliga men skäms över att kalla mig "sosse" framför allt hur du (ni) "sossar" ska försöka lösa problemet med den s.k.multiarenan håller med Wirström på hans bloggsidor var finns bandyns finasiärer....ps ni får inte min röst i vlet
 
Om du inte är sosse ska du naturligtvis inte kalla dig sosse. Men frågan om hockeyn förslag på en ny multiarena är naturligtvis mycket mer komplicerad. Hockeyn har presenterat en ideskiss som knappt är kostnadsberäknad, ännu mindre finansierad och man har inte alls redovisat hur man avser att lösa de praktiska problemen. Jag vill jobba för både hockeyns och bandyns möjligheter att verka i Örebro. Jag är övertygad om att det måste ske i dialog mellan hockeyn och bandyn. Det svaret tror jag du får från alla partier i Örebro.
 
Nu är jag så trött på det här från politikerna. Bygga Conventum större? det är den dummaste jag har läst!Ni bara bygger mässan som är fiasko samt parkeringen blir mindre där ni vill bygga. Jag fattar NOLL på det här ni håller på med. Varför kan ni inte inse att ni kan samarbeta med de trion som vill skapa ett bättre örebro stad med nya multiarena osv?? Jag har aldrig gillat bandy och det är en tråkig sport som publiken drar inte alls dit och tittar i det kalla vädret. Tittar man på statistiken så är det bara mindre och mindre folk som kommer dit. Däremot kommer publiken mer och mer om Hockey går upp där finns det pengar att använda till finansieringen. Men Bandy?? nej det tror jag inte på.

Jag har alltid varit en sosse men nu har jag insett att ni är ett socialkapitalist som vill bara suga alla pengarna. Drar till blåa område. Ni har ju förstört mycket sport i örebro. Ni spenderar mycket på conventum för det är ni som brukar gå dit därför vill ni vara mallig och säger att det är vad vi har kämpat. kämpat för vad?? för örebrofolket? nej! det är ni som jobbar inom politiken. Tittar man på tidningar osv så syns inte ÖSK fotboll, ishockey HC osv. så syns örebrostad mindre och mindre. Men förut har man hört talas om de tiderna örebrostad dom har många bra idrotter. Jag komemr inte att rösta på sossarna inklu dig.
 
tack ska du ha! Jag kommer INTE att vara på bandy matcherna. GLÖM DET! Ni e verkligen en dålig politikgänget!

Ni vill bara satsa på det ni tycker conventum är viktigare för er än oss som gillar idrotten.

Heja Borgerlig parti till nästa valet!!
 
Skicka en kommentar

<< Home

Min bilder
Namn:
Plats: Örebro, Örebro län, Sweden

Jonas Karlsson har uppdraget som kommunalråd med ansvar för Samhällsbyggnadsfrågor i Örebro kommun.

ARCHIVES
september 2005 / november 2005 / februari 2006 / mars 2006 / april 2006 / september 2006 / oktober 2006 / december 2006 /


Powered by Blogger