Ett Örebro för alla!
2006-02-15
  En ny stadsdel
Idag har vi fattat beslut om ett planprogrammet för Ladugårdsängen och Sörbyängen. Ett planprogram som innehåller riktlinjer för hur en helt ny stadsdel i Örebro ska växa fram. Under ett antal år kommer cirka 2000 nya bostäder ge plats för upp mot 5000 nya invånare.

Planprogrammet är resultatet av en process som började för över fem år sedan. I två stora omgångar har planprogrammet varit på samråd och både tjänstemän och politiker har varit på ett stort antal möten.

Att bygga städer är en oerhört långsiktig process. De planer som vi fattar beslut om idag gäller i många år framöver. Det vi bygger idag kommer många generationer att få leva med. Därför är det viktigt att hitta breda och långsiktiga uppgörelser. Att fem av kommunfullmäktiges sju partier har ställt sig bakom programmet är en styrka.

Planprogrammet innehåller flera viktiga ställningstaganden för framtiden. Det första kan förenklat sägas vara en återgång från att bygga bostadsområden till att bygga stadsdelar. Det betyder att stadsdelarna i sig inte är isolerade öar utan integrerade med den övriga staden. Istället för att skapa skillnader mellan områden uppmuntrar vi integration mellan dem.

Vi uppmuntrar integration inom stadsdelar. Det betyder att målet med en tät blandning av bostadstyper och upplåtelseformer har fått ett väldigt tydligt avtryck i planen. I samma kvarter försöker vi få in hyresrätter, bostadsrätter och äganderätter. Planprogrammet bygger vidare på tankarna från Ladugårdsängen både när det gäller byggnation och trafiklösningar. Inte rakt av kopierat, men i grunden samma tanke.

Buss-, cykel och gångtrafik har redan från början ingått i planförutsättningarna. Bakom oss lämnar vi 60-talets planering för bilsamhället. Där bilarna skulle ges stora infarter där gångarna inte skulle störa bilismens framfart. Vi har försökt visa hur de gator som byggs kan se ut med konkreta exempel från Örebro. En typisk kvartersgata är illustrerad som Visthusgatan på Ladugårdsängen, en gata som får lite mer trafik är illustrerad som Slussgatan eller Oskarsvägen på öster. Och vi har visat hur vi kontinuerligt kan vidta åtgärder, så att trafiken inte utvecklas på ett sätt som vi inte önskar.

Parker och grönytor har fått stort utrymme i planen. En särskild grönstrukturplan har tagit gram för området, och jag tror inte att något område i Örebro kommer kunna visa upp en sån tillgång till grönområden.
 
Comments: Skicka en kommentar

<< Home

Min bilder
Namn:
Plats: Örebro, Örebro län, Sweden

Jonas Karlsson har uppdraget som kommunalråd med ansvar för Samhällsbyggnadsfrågor i Örebro kommun.

ARCHIVES
september 2005 / november 2005 / februari 2006 / mars 2006 / april 2006 / september 2006 / oktober 2006 / december 2006 /


Powered by Blogger