Gratis buss är dåligt
Gratis kollektivtrafik är dåligt för alla som tycker att kollektivtrafik är viktigt.
Det löser inga säkerhetsproblem. Snarare skapar det nya. Bussarna riskerar att bli rullande värmestugor. Vanliga resenärer riskerar att lämna bussen eftersom resan blir ännu otryggare. Bussförarna kommer att behöva hantera sociala problem med att få av oönskade resenärer.
Det löser inga miljöproblem. Att få fler bilister att resa kollektivt är kanske en av våra allra viktigaste miljöfrågor. Att man åker bil idag beror knappast på att det är dyrt att åka buss jämfört med bil. Snarare riskerar vi att få många cyklister att ställa cykeln och åka buss.
Kollektivtrafiken blir inte attraktivare. Förutom trygghetsproblem så riskerar vi få trängsel på bussarna när man använder kollektivtrafiken korta streckor på i centrum. Fler resenärer som annars skulle gått eller cyklat och som åker korta sträckor gör kollektivtrafiken långsammare och och obekvämare. Resultatet är att det blir ännu färre bilister som kan tänka sig att åka buss. Dessutom är det att nedvärdera en viktig och nyttig tjänst. Jag har inte hört någon som krävt att det ska vara gratis att åka flyg eller tåg. Varför ska man åka gratis buss?
Dessutom är det inte gratis. Kollektivtrafiken subventioneras av redan idag med mycket skattepengar. På det här sättet får man betala mer på skatten och mindre på bussen. Det kan låta ofarligt men det är precis motsatsen. Alla möjligheter till att förbättra kollektivtrafiken genom att öka resandet försvinner. Kollektivtrafiken kan bara förbättras genom att det skjuts till mer skattepengar. Den kommunala vardagen är att det finns större behov en ekonomiska resurser. Kollektivtrafikens utvecklingskraft riskerar att skadas rejält.
Om man istället vill värna kollektivtrafiken måste man satsa på snabbare och bekvämare resor. Man ska erbjuda en tjänst som är så bra att resenärerna gärna betalar för den.
Hur ska jag då försvara beslutet. Det kan jag inte. Det är dåligt för kollektivtrafiken. Däremot är jag tvungen att acceptera beslutet. Vi styr inte Örebro kommun själva. Vi måste kompromissa med andra partier och då får man ta och ge. När man ska komma överens om hela kommunens verksamhet i budgetförhandlingar kan man inte få som man vill på i alla frågor. Men att försvara ett beslut som skadar kollektivtrafiken får andra göra.