Ett Örebro för alla!
2005-11-05
  Gratis buss är dåligt
Gratis kollektivtrafik är dåligt för alla som tycker att kollektivtrafik är viktigt.

Det löser inga säkerhetsproblem. Snarare skapar det nya. Bussarna riskerar att bli rullande värmestugor. Vanliga resenärer riskerar att lämna bussen eftersom resan blir ännu otryggare. Bussförarna kommer att behöva hantera sociala problem med att få av oönskade resenärer.

Det löser inga miljöproblem. Att få fler bilister att resa kollektivt är kanske en av våra allra viktigaste miljöfrågor. Att man åker bil idag beror knappast på att det är dyrt att åka buss jämfört med bil. Snarare riskerar vi att få många cyklister att ställa cykeln och åka buss.

Kollektivtrafiken blir inte attraktivare. Förutom trygghetsproblem så riskerar vi få trängsel på bussarna när man använder kollektivtrafiken korta streckor på i centrum. Fler resenärer som annars skulle gått eller cyklat och som åker korta sträckor gör kollektivtrafiken långsammare och och obekvämare. Resultatet är att det blir ännu färre bilister som kan tänka sig att åka buss. Dessutom är det att nedvärdera en viktig och nyttig tjänst. Jag har inte hört någon som krävt att det ska vara gratis att åka flyg eller tåg. Varför ska man åka gratis buss?

Dessutom är det inte gratis. Kollektivtrafiken subventioneras av redan idag med mycket skattepengar. På det här sättet får man betala mer på skatten och mindre på bussen. Det kan låta ofarligt men det är precis motsatsen. Alla möjligheter till att förbättra kollektivtrafiken genom att öka resandet försvinner. Kollektivtrafiken kan bara förbättras genom att det skjuts till mer skattepengar. Den kommunala vardagen är att det finns större behov en ekonomiska resurser. Kollektivtrafikens utvecklingskraft riskerar att skadas rejält.

Om man istället vill värna kollektivtrafiken måste man satsa på snabbare och bekvämare resor. Man ska erbjuda en tjänst som är så bra att resenärerna gärna betalar för den.

Hur ska jag då försvara beslutet. Det kan jag inte. Det är dåligt för kollektivtrafiken. Däremot är jag tvungen att acceptera beslutet. Vi styr inte Örebro kommun själva. Vi måste kompromissa med andra partier och då får man ta och ge. När man ska komma överens om hela kommunens verksamhet i budgetförhandlingar kan man inte få som man vill på i alla frågor. Men att försvara ett beslut som skadar kollektivtrafiken får andra göra.
 
Comments:
Det verkar finnas en uppenbar risk att kollektivtrafiken nu blir värmestuga och inte det miljövänliga och attraktiva transportmedel som borde vara målet. /Bussresenär
 
Skulle inte alla som inte vill åka buss kunna få gratis cykel också?Jag tycker det verkar korkat att ha gratis bussar. Det finns inga fria luncher i den fria världen.
 
Detta känns som en eftergift för miljöpartiet. Vad är nästa grej? Medborgarlön
 
Eftergift? Jo säkert. Men så funkar väl politik. Kanske är bra att (s) inte har egen majoritet. Hoppas de verkligen gör en utvärdering av grstisbussarna sedan.
 
Självklart måste man kompromissa i politiken. Men om det som i det här fallet går ut över den verksamhet som man säger sig värna tycker jag att det blir jobbigt. Det är en sak att diskutera vad som är mest prioriterat. Det är något helt annat att skada kollektivtrafiken. Självklart ska eventuella försök utvärderas men gratis buss har prövats, utvärderats och förkastats på andra ställen. Jag har inte träffat på någon som som jobbar med kollektivtrafik som tycker att gratis buss är bra. Om ni känner någon får han eller hon gärna höra av sig.
 
Jag tycker de som kör bussarna skulle öppna alla dörrar. Det är alltid kö vid den främsta dörren, och det är bara den som är öppen.-Gymnasieelev
 
Vad jag förstår så är det ett försök som ska utvärderas. Om bussen blir en "värmestuga" återstår att se. Möjligheten finns också att anställa bussvärdar på kvällstid som +jobb. Och nog är det en trygghet framför allt förunga människor, och då särskilt unga kvinnor, att efter det att kontanthanteringen upphört på bussarna, veta att man slipper gå hem i mörkret.
 
Är det att nervärdera en viktig och nyttig tjänst att införa gratis kollektivtrafik på kvällstid. Jag tycker snarare att det är att nedvärdera Örebros medborgare genom att tro det värsta om dem. Jag har till skillnad från vad jonas säger större tilltro till medborgarna och att det nya systemet inte missbrukas. Jag ser också gratis busstrafik som en bra offentlig service. Det är givetvis inte hela lösningen på kollektivtrafikens dilemma i Örebro med låg medelhastigt och kontanthanterning på bussarna, men en god början. Jag är övertygad om att även bilister kommer att välja bort bilen för bussen under kvällstid just för att det är gratis och jag är positiv till att det finns ett tryggt sätt för medborgarna att ta sig hem på kvällarna. Återstår nu bara att avvakta och se vad en framtida utvärderingar kommer fram till.
 
helt rätt! synd bara att dina åsikter inte fick genomslag i beslutet. istället skulle man kunna se till att förbättra kollektivtrafiken på andra sätt, som bättre turtäthet. då kanske vissa bussar inte skulle vara proppfulla ständigt och man skulle komma fram i tid.
 
Syftet med detta beslut är ju inte i första hand att locka över bilister till bussen utan att dagens system gör att folk kastas av bussen för att dom inte har ett förköpt busskort. Man kan idag bara köpa kontantbiljett i automat på ett ställe i stan och ladda kort på några ställen. skall man ha avgiftsfinansiering så måste det vara möjligt att betala. Detta går idag bara i stan på kvällstid och alla resor börjar inte i stan. Tänk om Mcdonalds bara sålde hamburgare i sin butik i Västhaga mot ett förköpskort som man bara kunde köpa vid Mcdonalds i City?
 
Klokt skrivet! Förslaget är dåligt och liksom Jonas tvingas jag acceptera det (efter hårda förhandlingar blev resultatet gratis bussar) men jag tycker inte att det är bra och kommer - liksom Jonas - inte att försvara det. Jag tror att örebroarna är kloka nog att förstå detta och acceptera att vi som politiker säger vad vi tycker - samtidigt som vi är beredda att samarbeta med andra partier för att skapa ett stabilt styre av Örebro.
 
Jonas skriver: Där minskade nämligen passagerarantalet med 40 procent när folk fick börja betala igen.

Varför skall vi börja betala igen. Förhoppningsvis faller försöket väl ut och folk åker buss sitället för egna bilar
 
Som bussförare så måste jag ju ha rätt att säga vad jag och många av mina kollegor tycker. Man har testat detta på flera ställen, bl.a Eskilstuna som ju är en likvärdig stad. Där blev bussarna alltså värmestugor, hemlösa, ungdomsgäng, fyllerister satt och åkte runt, runt, runt. Dom raster vi har förlagda vid ändhållplatsen "försvann" eftersom dom som satt på bussen vägrade gå av. Slitaget på bussarna ökade mm. Så i slutänden så tror jag att det kommer kosta bra mycket mer än dom 2,5 milj.
Att vissa av örebroarna, som varje vecka visar att dom inte kan sköta sig, skulle klara detta bättre håller jag för mycket tveksamt. Men vi får väl se, kanske funkar det kanon. Om det inte funkar och vi ska ta betalt igen så blir dte inte kul för oss ensamma förare att ta den diskussionen med sura passagerare som inte har pengar.
Det som är idag kan istället utvecklas och bli en jättebra lösning och på sikt göra att kontanhanteringen försvinner helt, även dagtid. Att dte inte funkar idag är nog alla överens om, även om många passagerare idag gör det mycket krångligare än vad det verkligen är.
 
Vad det gäller gratis kollektivtrafik i Eskilstuna är jag förvånad till att den blev värmestuga för både hemlösa, ungdomsgäng och fyllerister. Möjligtvis då ungdomsgäng, eftersom gratis kollektivtrafik endast gäller skolelever, färdtjänstberättigade+ledsagare och personer med barnvagn, men visst det finns väl kanske ungdomar som är hemlösa och har problem med spriten också. Det borde då de sociala myndigheterna ta hand om i Eskilstuna. Sedan måste jag också passa på att pepeka Jonas utspel i NA, att man får betala mer på skatten och mindre på bussen. Vem är det är det om inte medborgarna som betalar på skatten för vägunderhåll och de trafiksäkerhetsåtgärder som behövs för att reglera traiken. Vem är det inte om medborgarna som lider av den dåliga statsmiljö som bilismen orsakar?
 
Om man åker bil idag gör man det knappast för att det är billigare än att åka buss. Såg en uträkning där man kommit fram till att varje mil i en ny Volvo V70 kostade 48 kronor. Man får inte många sådana mil för ett månadskort på bussen. I alla kostnadsjämförelser så är kollektivtrafiken billigare än bilen. Man åker bil därför att det är snabbt och bekvämt. Ska man få över bilisterna så måste bussen bli snabbare och bekvämare. Gratis buss leder till precis motsatsen.
 
Syftet med gratisbuss på kvällarna är väl inte i första hand att locka bilister att åka buss. Orsaken till att man valt nolltaxa på kvällarna är ju snarare att man för närvanade inte har ett betalningssystem som fungerar kvällstid. idag finns det laddningsautomater på stan. Problemet med dessa är att dom förutsätter att man redan har ett kort som man vill ladda på. Det har knappast en nyanländ turist. Det finns för närvarande bara en enda automat där man kan köpa enkla biljetter och den står vid Järntorget. Alla resor börjar inte på stan, än mindre på Järntorget. Du säger att 20 nya automater är beställda men dessa automater kan ju inte användas förrän dom är uppsatta och i drift. Dessutom är 20 automater fortfarande ganska lite om man jämför med hur många hållplatser det finns i stadsbussnätet. Många kommer fortfarande vara utan automat.
 
Visst kommer det fortafarande att finnas hållplatser utan automat. Om man inte har ett rabattkort, vilket de flesta borde hunnit skaffa vid det här laget, kan man få gå till en intilliggande hållplats. Dessutom ska vi införa ett system där man kan betala med mobiltelefon.
 
Kul att läsa detta med facit i hand... :)
 
Skicka en kommentar

<< Home

Min bilder
Namn:
Plats: Örebro, Örebro län, Sweden

Jonas Karlsson har uppdraget som kommunalråd med ansvar för Samhällsbyggnadsfrågor i Örebro kommun.

ARCHIVES
september 2005 / november 2005 / februari 2006 / mars 2006 / april 2006 / september 2006 / oktober 2006 / december 2006 /


Powered by Blogger