Gör inget vi kommer att ångra på E18
Som ordförande i E18-gruppen var jag väldigt glad när regeringen presenterade den nya Vägplanen för något år sedan. Det var full pott för E18. På det hela taget ingick alla viktiga sträckor mellan Stockholm och Karlstad. Dessutom skulle de dåliga bitarna däremellan göras mötesfria med trafiksäkerhetspengar.
Nu är det just trafiksäkerhetspengarna som vi är mest oroliga för. Vägverket har tagit fram ett förslag på mitträckesväg både väster om Kristinehamn och öster om Karlskoga. Mellan Karlskoga och Lekhyttan var förslaget en partiell 2+2 och 1+1 väg. En ganska smart lösning som bygger på att man breddar där det är billigt att bredda och låter bli där det är dyrt. För trafikanterna blir det samma effekt som en 2+1 väg. Redan i det urspungliga förslaget fanns det problem med att någon utav de enfiliga sträckorna var 4 km vilket är för långt. Om den enfiliga sträckan blir mer än drygt 2 kilometer riskerar långsamtgående fordon att kraftigt ta ner kapaciteten på vägen. Nu ryktas det att Vägverket fått i uppdrag att pruta ner standarden ytterligare.
Kommunerna längs E18 är oroliga att E18 förvandlas i många sträckor förvandlas till en enfilig väg utan omkörningsmöjligheter. Därför har alla kommuner mellan Örebro och Karlstad önskat att man hellre gör en bra lösning än två dåliga. Tillsammans har vi föreslagit att man flytter pengarna från Kristinehamns-sidan till sträckan Karlskoga-Lekhyttan. Men då uppstår problem. Det är nämligen två län och framförallt två olika vägverksregioner. Att administrativa gränser skulle sätta stopp för den bästa helhetslösningen kan inte vi acceptera. Därför håller kommunerna längs E18 mellan Örebro och Karlstad på att förbereder en uppvaktning av Vägverksdirektörerna för region Väst och region Mälardalen. Uppvaktningen kommer att äga rum den 6 december i Karlstad.